Proč se prohlížeč 360° produktů stává standardem e-commerce?
Pokud má obrázek hodnotu tisíce slov, pak 360° obrázek je neocenitelný.
Média zažívají změnu paradigmatu. Dříve jsme se spoléhali na televizní zpravodajství. Dnes si přejeme mít informace jako na dlani, v našem smartphonu.
Produktový obrázek v současné době představuje jeden ze základních předpokladů úspěšného online prodeje. 360° prezentace produktů pro e-shopy se již v minulosti stala oblíbenou alternativou statických snímků. A není se čemu divit…
Čím dál méně spotřebitelů navštěvuje kamenné obchody. Online nakupování láká svou pohodlností. Možnost objednat zboží z domova se stala preferovanou zejména v době pandemie koronaviru. Nutno podotknout, že e-shopy zažívali dobré časy již před rozvojem COVID-19.
Podniky, jež neudrží krok s konkurencí, upadnou v zapomnění. Možná nastal čas vyrovnat se inovativním e-shopům: zahrnout na váš web 360° prohlížeč produktů.
Podívejte se na tři nejvýznamnější brandy, které již používají tuto technologii. Je 360° technologie nutností i ve vaší sféře podnikání?
Co je to prohlížeč 360° produktových fotek?
Díky tomuto prohlížeči má zákazník příležitost si prohlédnou produkt ze všech stran a úhlů. Nemusí jít nutně o obrázek, nýbrž o GIF animaci, nebo dokonce video. Potenciální zákazník touží po co nejsnadnějším nákupu. Prohlížeč 360° produktových fotografií přispívá k realizaci tohoto ideálu.
Proč používat prohlížeč 360° produktových fotografií?
Jak jsme již naznačili, osvojení si této technologie přináší e-shopu řadu výhod. Pojďme si uvést ty nejdůležitější oblasti, v nichž může e-shoper profitovat.
Vyšší zákaznická spokojenost
Prohlížeč 360° produktových fotek zvyšuje zážitek z nakupování. Uživatelům totiž umožňuje dostat se do interakce s produktem jednoduše pomocí kurzoru myši.
Pokud ovládáte funkci „drag“ a kliknutí, případně otáčení kolečkem myši, můžete výrobek prozkoumat ze všech úhlů. Tato možnost přináší zákazníkovi pocit jistoty. Prodejce už neurčuje, co zákazník uvidí (a co raději zůstane skryto). Jak klesá riziko „zajíce v pytli“, stoupá spokojenost zákazníků.
Přiblížení se zkušenosti nákupu v kamenném obchodě
V reálném světě má spotřebitel příležitost si zboží libovolně prohlédnout i osahat. A náležitě toho využívá.
Ačkoli internet ještě nedovede zprostředkovat doteky, zobrazení produktu z každého úhlu je již dávno proveditelné. Navíc zákazníci tuto možnost milují. Jelikož rozvoj e-commerce se v důsledku COVID-19 významně urychlil, stoupá potřeba kvalitních snímků, a s tím související pozitivní zákaznické zkušenosti.
Také proto se 360° video pro e-shop stalo nejnovějším trendem v e-commerci. Podle studie společnosti Adobe 91 % středních a velkých online obchodníků věří, že 360stupňový prohlížeč produktů je nezbytností.
Lepší engagement
S prohlížečem 360° produktových fotografií dovedete více nadchnout a zapojit návštěvníky vašeho e-shopu. Díky možnosti personalizace získá zákazník aktivnější roli při nakupování. Klient, který cítí, že se sám podílí na utváření vlastní zkušenosti, s vyšší pravděpodobností provede konverzní akci. Inovativní e-shopy, využívající této technologie, se tak mohou těšit (nejen) na růst tržeb.
Méně vráceného zboží do e-shopu
360° produktové fotky mají potenciál výrazně snížit vratkovost produktů. Každý e-commerce podnik ví, jak je tento proces nákladný a komplikovaný pro prodejce i nakupujícího. Díky 360° prezentaci vzrůstá důvěra v daný výrobek. Zákazník získá lepší představu, co od zboží očekávat.
Rychlejší dostupnost pro uživatele
Prohlížeč 360° fotografií produktu dokonce přispívá ke zkrácení doby uvedení na trh. Řada firem představuje zákazníkům nové výrobky již v době jejich návrhu, a to prostřednictvím 3D modelů.
Čas jsou peníze. Nadměrná délka Time-to-market ohrožuje konkurenceschopnost produktu. Každý podnik by se proto měl zajímat o délku tohoto úseku. 360° prohlížeč vám umožní prezentovat produkt dříve.
Navíc 3D modely lze umístit do rozšířené reality (AR) či virtuální reality (VR), a nabídnout tak zákazníkovi ještě více interaktivní zážitek.
Působivé představení produktu
Není to jen o dobrém prvním dojmu.
Zákazníci rádi využijí multidimenzionálního charakteru produktu k důkladné prohlídce jeho vzhledu. Stejně tak je zajímají funkce prohlížeče 360° fotografií. Proto investice do této technologie má smysl.
Představte si, že prodáváte luxusní skříně. Potenciální zákazník chce mít přehled nad designem a funkcionalitou daného kusu nábytku. Tyto požadavky naplňuje interaktivní prohlížeč. Spotřebitel pomocí myši otáčí zboží dle potřeby a zjišťuje vše, co jej zajímá.
Řada programů navíc podporuje funkci „zoom“. Uživatel si tak může přiblížit ty části zboží, které z větší vzdálenosti neodhalují podstatné detaily. Tím ještě více stoupá jistota v kupním rozhodnutí.
Vyšší konverzní poměr
Již jsme se zmiňovali, že 360° fotografie mohou podpořit míru konverze ve vašem e-shopu. Je čas uvést tento aspekt na pravou míru.
Nedávná studie od Retailer Magazine totiž zjistila, že ve firmách podnikajících v oblasti e-commerce vzrostly konverze o téměř 13 % poté, co implementovali tuto technologii na jejich web. Dovedete si vůbec představit nárůst tržeb o 13 %?
Jestliže se k této změně rozhodnete, pravděpodobně můžete očekávat ještě příznivější výsledek. Podle odborníků na e-Business totiž lepší vizuální zkušenost s produktem obecně má potenciál ke zvýšení konverze o 40%. Který e-shoper by nechtěl podpořit vlastní prodeje tak snadno a rychle?
Které e-shopy se neobejdou bez 360° fotografií produktů?
Na trhu e-commerce může většina podniků profitovat z implementace 360° produktových fotek. Spadá do jedné z následujích kategorií i váš e-shop?
1. Online prodejci komplexních či „detailních“ produktů
Prodáváte výrobky vyznačující se sofistikovaností? Případně takové, které obsahují spoustu detailů? Například vozidla, obytné automobily či roboty?
Jelikož nejde zrovna o levné zboží, takřka každý potenciální zákazník by si jej rád prohlédl z blízka, ne-li žádal osobní nákup. Ovšem díky 360° produktovým fotografiím nabydou lidé ve svém kupním rozhodnutí jistoty, a to navzdory vysoké pořizovací ceně.
2. E-shopy využívající 3D modely
360° prezentace umožní těmto brandům přinést ještě lepší zážitek z prohlížení 3D modelů, a to díky zpřístupnění mnoha úhlů. Potenciální zákazníci si cení také možnosti přizpůsobit si vnější stránku produktu dle svých potřeb: ať už jde o barvu, či rozměry.
Snadno lze také vytvořit videa s 3D vizualizací produktu. Možností je spousta.
3. Rozvíjející se podniky
Nové brandy, jež stále rostou na trhu a hledají cesty k vyšším výnosům za nízké náklady představují ideálního kandidáta pro prohlížeč 360° snímků.
Primární výhoda uvedení výrobku na trh e-commerce spočívá v cenové dostupnosti. 360° produktové fotografie navíc pomohou rozvíjejícím se e-shopům přilákat více zákazníků. Kdo by netoužil po důkladné prezentaci svého vyhlédnutého zboží?
4. E-shopeři bez kamenné prodejny
Řada lidí si zřídila pouze e-shop. Zatímco k založení kamenné prodejny potřebujete miliony záležitostí i miliony v hotovosti, e-shop například na Shoptet máte za pár kliknutí.
Navíc v důsledku koronavirové krize se někteří obchodníci rozhodli zanechat podnikání v reálném světě a soustředit se čistě na e-commerci. Mimo jiné došlo k uzavírce některých obchodů na dobu neurčitou, čímž minimálně dočasně stoupá potřeba prosadit se na virtuálním trhu.
Také poptávka se v důsledku rizika koronaviru přesunula z převážné části do bezpečí internetu.
Protože spotřebitel nemá možnost produkt uchopit, osahat a zkontrolovat, touží jej alespoň podrobně prozkoumat skrze 360° prezentaci. Aby online prodej nejen šetřil náklady, ale také přinášel uspokojivé tržby, e-shopeři by měli zvážit implementaci 360° technologie v době, kdy je ještě konkurenční výhodou.
3x příklad dobrého prohlížeče 360° fotografií
Vybíráte prohlížeč 360° produktových fotek pro váš e-shop? Jak si můžete všimnout, nabídka je pestrá. Většina programů přináší bohužel pouze omezené
- množství funkcí,
- možností přizpůsobení,
- podporovaných zařízení.
Kvalitní prohlížeče fotografií vám přitom nabídnou širokou sadu funkcí. E-shoperům navíc dovolují uzpůsobit charakter softwaru tak, aby pasoval k designu a chování webu. V neposlední řadě si uživatel může prohlédnout zboží na všech platformách a internetových prohlížečích.
Které značky využívají pro prohlížení 360° fotografií aplikace, jež si zákazníci oblíbili?
Logitech
Tato švýcarská společnost proslula produktovými videi o klávesnicích, myších a náhlavních soupravách. Na stránkách o produktech již roky těží z výhod prohlížečů 360° fotografií. Specialitou Logitech jsou animace exploze, které odhalují funkci jednotlivých tlačítek klávesnice. Tento koncept dovede zákazníka zaujmout a současně informovat.
Jejich software působí profesionálně a přináší dokonalý přehled o každém notebooku či jiném zařízení. Příkladem jsou 360° fotografie produktu Folio Touch pro iPad PRO. Nejenže si zákazník může prohlédnout zboží doslova z každé perspektivy. Zboží lze zobrazit v různých variantách, včetně otevřené i sklapnuté.
Apple
Apple lze bezpochyby považovat za průkopníka otáčivých prezentací. 360° vizualizaci produktů zahrnula tato společnost na téměř všechny produktové stránky. Za zmínku stojí zejména úvodní videa pro iPhone, v nichž se objevují modely telefonů, jenž jsou z valné většiny vykresleny ve 3D.
V mnoha úhlech a zoomech se vám představí například iPhone SE. Nechybí extrémní close-upy. Díky profesionálnímu využití osvětlení se grandiózní design produktu ukáže v ještě lepším světle.
Apple je také mistrem rentgenového vidění. Prospekt si má šanci prohlédnout vnitřní stránku telefonu, kde hrají prim ultra moderní technologie.
Nike
Nike vládne 360° vizualizací na trhu oděvů. Pro maximalizaci své konkurenční výhody přišla tato „nezastavitelná“ společnost se speciální strategií multidimenzionální grafiky.
Namísto fyzických modelů přináší zákazníkovi fotorealistické 3D obrazy, a umožňují mu tak zhlédnout více typů designu. Díky zobrazení obuvi z každého úhlu nedojde k omylnému nákupu.
Photo: @maikkleinert